Katie Melua: "He treballat molt dur i no m’he tornat boja"



 

LAURA SERRA

13/08/2013

Katie Melua va actuar l'estiu passat al festival Grec i aquest agost passa pel festival de Calella de Palafrugell, on espera fugir del cel gris de la gira centreeuropea. Katie Melua va actuar l’estiu passat al festival Grec i aquest agost passa pel festival de Calella de Palafrugell, on espera fugir del cel gris de la gira centreeuropea. FETSIVAL DE CAP ROIG

Sol·lícita i encantadora fins i tot des de l’altra banda del telèfon d’un hotel alemany, Katie Melua és una d’aquelles artistes que la indústria musical adora i el públic té de fons d’armari. Té una veu prodigiosa capaç de lluir-se amb tots els gèneres i registres, un do natural per omplir l’escenari i, a sobre, no li han pujat els fums al cap. I això que ho tenia fàcil per acabar als tabloides. Nascuda a Geòrgia, va emigrar amb la seva família a Belfast i després a diferents ciutats angleses fins a establir-se a Londres. La va descobrir qui encara és el seu productor, Mike Batt, a la BRIT School d’arts escèniques just ara fa deu anys. Aquesta nit actua al Festival de Cap Roig amb les entrades exhaurides.

Vas debutar el 2003, amb 19 anys. Què recordes dels teus primers passos?

Va passar tot molt ràpid i de cop. Crec que va ser sorprenent, perquè el Mike buscava una cantant i es va trobar amb mi, que cantava i escrivia les meves cançons. Estic molt contenta de com va anar, va ser increïble tenir un inici tan sobtat: sortir de l’escola, aconseguir un número 1 sis mesos després i que s’enlairés la meva carrera. Vaig haver d’aprendre molt ràpid, però el cert és que he gaudit cada segon. He treballat molt dur i no m’he tornat boja; no del tot, almenys.

Tres anys després ja eres l’artista femenina que venia més discos del Regne Unit. I ara celebres una dècada dalt dels escenaris.

A l’escenari és un dels llocs on he estat més còmoda i feliç en aquests deu anys. Hi he viscut moments que veritablement m’han definit com a persona. M’encanta fer música amb la meva banda, cantar davant de la gent, tenir una hora i mitja al davant per interpretar vint temes. Això no et pot no agradar! A l’estudi hi pots passar hores i hores, s’ha de mastegar molt. I a mi m’agrada més aquesta comunicació instantània.

¿És difícil viure cada concert com si fos el primer?

Sí, crec que això és una de les coses que costa més. Intento canviar el repertori una mica tot i que més o menys sigui el mateix perquè sempre hi ha d’haver els hits . Si estàs de gira moltes setmanes, sí que pot ser una mica repetitiu. Suposo que t’has de concentrar, però tampoc no m’agrada la música que sona encarcarada. Així que t’has de concentrar… perquè soni fresc! És impossible! Però hi ha trucs. La clau és que això t’agradi i t’ho passis bé.

¿El públic del concert pot esperar, doncs, un the best of Katie Melua?

Sí. Els concerts de l’últim disc, Secret symphony , els vaig fer l’any passat. De fet, vam venir a Barcelona en un teatre preciós sota d’un cingle [el Teatre Grec]. Aquest estiu és més una celebració dels deu anys.

El nou disc, Ketevan , sortirà al setembre. Vas estrenar el senzill I will be there per la celebració de la coronació de la reina Elisabet. Devia ser fort per a algú nascut a Geòrgia…

Va ser increïble. Ja havia tingut el plaer de cantar per a la reina abans. Però aquest cop va ser especial. No ho sabia, però el meu productor tenia l’encàrrec de fer un tema perquè jo el cantés en aquesta cerimònia. I la cançó va acabar girant sobre la figura de la mare, sobre dones fortes que tots hem conegut. A més, la mare del Mike va morir mentre fèiem l’àlbum. Era una dona fantàstica, que va venir al meu casament el setembre passat. Així que la cançó va agafar molt sentit i va ser tan important que havia de ser al nou àlbum.

Com sonarà el nou disc?

La gent sempre em diu que a l’escenari sóc més roquera, més bluesera, més enèrgica que als discos. I hem intentat molts cops portar aquesta energia als discos i mai ens ha acabat de funcionar. Però estic emocionada perquè en aquest àlbum crec que hi ha dues o tres cançons en què ho hem trobat. També hi ha històries folk, més melòdiques, el toc de jazz…

Ketevan és el teu nom en georgià.

És el meu nom complet, tot i que sempre m’han dit Katie o Kete. Tot i que no hi canto, en la meva llengua, es noten les meves arrels i per exemple una cançó la dedico al cineasta georgià Serguei Paradjanov.

En què diries que has canviat, musicalment i personalment?

Quan era més jove tenia opinions més taxatives. Encara tinc les idees clares sobre la meva música però cada cop estic més oberta a cançons diferents, les faci qui les faci. Estic molt agraïda de tenir aquesta feina, però no és tot fàcil, glamurós i rock’n’roll. Tothom que està al top treballa molt. A vegades et sents afortunat i a vegades penses que és molt dur. L’èxit sempre és benvingut, el que pot ser claustrofòbic i fa por és la fama, no poder anar a comprar tampons tranquil·la.

Has pensat a fer un gir, canviar?

Sempre he sentit que havia de moure’m, endavant o enrere. Mai he pensat “Ja està, ja ho tinc”. Ho odiaria. Em queden molts somnis!

Anuncis

Deixa un comentari

